Slovenský pozemkový fond. Kde sa končí trpezlivosť občanov a začína zodpovednosť štátu?

Predstavte si, že sa vám splnil sen. Idete stavať dom, pretože ste si kúpili svoj vysnívaný pozemok.
Všetko je pripravené, projekt je hotový, väčšina podkladov vybavená.
Chýba už len stanovisko k elektrickej a vodovodnej prípojke, ktoré majú prechádzať cez susedný pozemok kde časť patrí neznámemu vlastníkovi a túto časť spravuje Slovenský pozemkový fond (SPF).

🕰️A potom sa to začne.
Administratíva bez konca.
Beznádej. Boj o čas.

Pretože toto je realita.
Realita, ktorá sa volá Slovenský pozemkový fond.

Ako je možné, že v roku 2025 na jedno vyjadrenie čakáte celý rok

Ako je možné, že štátna inštitúcia, ktorá spravuje viac ako 660-tisíc hektárov pôdy, nemá zákonné lehoty na odpoveď

A ako je možné, že občan, ktorý koná v súlade so zákonom, sa stáva rukojemníkom nečinnosti

Slovenský pozemkový fond nie je správnym orgánom podľa správneho poriadku.
To znamená, že nemá povinnosť rozhodovať v zákonnej lehote.
Fond „môže konať, ale nemusí“.
A vy ako žiadateľ nemáte žiadny nástroj, ako ho prinútiť, aby rozhodol.

Málokto vie, že Slovenský pozemkový fond pôvodne nebol plánovaný ako trvalá inštitúcia.
Vznikol v roku 1991 na základe zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách.
Jeho úlohou bolo dočasne spravovať pozemky vo vlastníctve štátu a pôdu neznámych či nezistených vlastníkov, kým sa vlastnícke vzťahy po spoločenských zmenách nevysporiadajú.

Zámerom bolo vytvoriť inštitúciu pre prechodné obdobie transformácie vlastníckych vzťahov.
V priebehu rokov sa však z nej vyvinul trvalý orgán, ktorý už dávno prekročil rámec pôvodne zverenej úlohy.

Na rozdiel od Slovenska sa v susednej Českej republike pôvodné dočasné riešenie premenilo na moderný, stabilný a kontrolovateľný systém.
V roku 2013 tam vznikol Státní pozemkový úřad (SPÚ), ktorý prevzal agendu bývalého fondu a stal sa riadnym správnym orgánom podliehajúcim správnemu poriadku.
Má teda povinnosť rozhodovať v lehotách, zodpovednosť za prieťahy a kontrolu nad hospodárením s pôdou.

Na Slovensku sa dodnes nenašla vôľa uskutočniť podobnú reformu.
Nie preto, že by nebola potrebná, ale preto, že Slovenský pozemkový fond je dlhodobo vnímaný ako inštitúcia, kde sa politické záujmy stretávajú s verejným majetkom.
Po každej zmene vlády sa do vedenia dosadzujú politickí nominanti.
A výsledok?
Namiesto stability – kauzy.
Namiesto reformy – projekty, ktoré končia fiaskom.

Jedným z najznámejších príkladov bola „Spisová zápcha“ – projekt, ktorý mal fond odbremeniť od starej agendy, no namiesto riešenia sa stal symbolom plytvania verejnými zdrojmi a netransparentného hospodárenia.

💡 Viac o tom, čo odhalila kontrola NKÚ, si môžete prečítať v našom samostatnom článku na našom blogu.

Po neúspechu projektu „Spisová zápcha“ sa očakávalo, že štát konečne pristúpi k systémovým riešeniam.
Vláda preto od roku 2022 začala pripravovať novelu zákona o neznámych a nezistených vlastníkoch,
ktorej cieľom malo byť urýchlenie procesu vysporiadania pozemkov a väčšia transparentnosť v správe pôdy.

Štát plánoval nariadiť jednotlivým obciam, aby vo svojich katastrálnych územiach zverejňovali zoznamy pozemkov spravovaných Slovenským pozemkovým fondom, pri ktorých nie sú vlastníci dostatočne identifikovaní.
Dedičia sa mali v určenej lehote prihlásiť a preukázať svoje vlastnícke právo.

Plánovaná novela mala takto postupne znižovať počet neidentifikovaných pozemkov. Základom reformy však nebola zmena fungovania samotného fondu.

Od svojho vzniku fond nevyvinul žiadne systematické úsilie o identifikáciu neznámych vlastníkov.
Nie je to totiž súčasťou jeho reálnej agendy.
Fond cielene nesprostredkúva informácie, nerobí osvetu a nepomáha občanom zorientovať sa v danej problematike.

Situáciu navyše ešte viac skomplikoval proces ROEP (Register obnovenej evidencie pozemkov).
Jeho cieľom bolo sprehľadniť vlastnícke vzťahy a vytvoriť jednotný register pôdy, v praxi však spôsobil nárast počtu neznámych a nezistených vlastníkov. Viac v našom článku.

Mnohé konania prebiehali tzv. „od stola“, bez aktívnej účasti obyvateľov dotknutých katastrálnych území.
Ľudia často vôbec netušili, že sa v ich obci uskutočňuje proces obnovy evidencie, a až po rokoch zistili, že ich rodinné pozemky boli zapísané ako „nezistené vlastníctvo“.

Dodnes je veľká časť verejnosti nedostatočne informovaná o tom, čo ROEP vlastne znamenal a aké dôsledky má pre každú domácnosť.
Výsledkom je množstvo nevysporiadaných parciel, ktoré okrem iného brzdia rozvoj celých obcí.

V snahe o väčšiu transparentnosť začal Slovenský pozemkový fond v roku 2023 na svojej webovej stránke zverejňovať zoznam neznámych vlastníkov.
Na prvý pohľad to vyzerá ako krok vpred, verejnosť sa konečne dostane k údajom, ktoré boli dovtedy nedostupné.

Chýba však to najdôležitejšie a to komunikačná stratégia.
Médiá zaplavili články s titulkami typu
Možno ste milionár, len o tom neviete,
ktoré síce pritiahli pozornosť, ale zároveň skreslili význam a vážnosť témy.

Takéto titulky odvádzajú pozornosť od skutočného problému, a to, že takmer každá rodina na Slovensku dnes nájde v tomto zozname svojho predka ako „neznámeho vlastníka.
Štát ani Slovenský pozemkový fond podrobnejšie nevenujú tejto problematike.

Čo sa stane s pozemkami, o ktoré dedičia neprejavia záujem
Zostanú v správe SPF
A ak áno, dočkáme sa konečne reformy fondu

Slovenský pozemkový fond sa za tri desaťročia svojej existencie zmenil z dočasného riešenia na trvalý problém.
Nie preto, že by v ňom neboli schopní ľudia, ale preto, že systém je nastavený tak, aby sa nemenil.

Každá vláda fond využíva, no nikto ho nereformuje.
A štát stále mlčí, k prieťahom, k nečinnosti aj k nespravodlivosti, ktorú tým spôsobuje.

Ak chceme obnoviť dôveru občanov, musíme začať práve tu, kde sa pôda stala symbolom byrokracie namiesto hodnoty.
Nestačia ďalšie projekty, nové logá či call centrá.
Nestačí len meniť riaditeľov, potrebujeme zmenu pravidiel.

1️⃣ Transformácia na správny orgán
Slovenský pozemkový fond by sa mal stať riadnym správnym orgánom, podobne ako Státní pozemkový úřad v Českej republike.
Takáto zmena by zabezpečila jasné lehoty, povinnosť rozhodovať a kontrolu nad postupmi pri správe verejného majetku.

2️⃣ Decentralizácia rozhodovania
Rozhodovacie právomoci by bolo vhodné prerozdeliť medzi jednotlivé pracoviská.
Nie je udržateľné, aby každý prenájom či prevod závisel od podpisu dvoch osôb v Bratislave.
Silnejšia regionálna štruktúra by prispela k rýchlejšiemu vybavovaniu a k efektívnejšiemu fungovaniu fondu.

3️⃣ Zákonné lehoty
Jasne určené lehoty na konanie a rozhodovanie sú základom pre rozvoj , podobne ako pri iných správnych orgánoch.

4️⃣ Verejne prístupné interné predpisy
Občan má právo vedieť, podľa akých pravidiel fond rozhoduje. Šetrí to jeho čas a peniaze.

5️⃣ Odbornosť namiesto politiky
Je nevyhnutné aby kľúčové pozície fondu zastávali odborníci s preukázanou praxou v oblasti pozemkového práva a hospodárenia s pôdou.
Stabilné odborné vedenie by zabezpečilo kontinuitu a znížilo vplyv politických zmien.

6️⃣ Digitalizácia a prenos kompetencií
Komplexná digitalizácia by znížila administratívnu záťaž, skrátila procesy a zvýšila transparentnosť.
Je dôležité uvažovať aj o presune časti kompetencii na iné správne orgány napríklad na kataster.

🧭 Ak chcete zhodnotiť svoj majetok, nestačí čakať

Situácia so slovenským pozemkovým fondom sa nezmení zo dňa na deň, ale každý jednotlivec môže začať tým, že porozumie situácií.

Tí, ktorí už dnes chápu, ako fond funguje, sú o krok vpred.
Vedia, čo môžu žiadať, ako komunikovať a ako konať efektívne.
Nie preto, že poznajú niekoho „na úrade“, ale preto, že poznajú systém.

📘 E-book Sprievodca Slovenským pozemkovým fondom
je pre ľudí, ktorí nechcú strácať čas.


Krok po kroku vás prevedie procesom vysporiadania.

Ak ste sa rozhodli zhodnotiť svoj majetok, potom je tento Sprievodca napísaný pre vás.

👉 Získajte svoj e-book Sprievodca SPF a posuňte sa od neistoty k riešeniu.

Váš tím, Právo pre občana

Od prvého zistenia až po zápis na liste vlastníctva.
🌐 www.pravopreobcana.sk
🌱 Starajte sa o svoje vlastníctvo včas.